"Hooandja" blog

Hooandja 10!

Kümme aastat tagasi sündis väike ime. Said kokku ettevõtlikud inimesed – Henri, Tanel ja Tiiu – kes arvasid, et Eesti on valmis esimeseks ühisrahastusplatvormiks. Kui nad rääkisid sellest ideest inimestele, siis paljud arvasid, et selline asi küll käima ei lähe. Aga läks ja kuidas veel: juba esimese aasta lõpuks koguti Hooandjas üle 60000 euro!

Täna tähistab Hooandja juubelit! Meie lapsuke sai kümneaastaseks ja ta on erakordselt elujõuline! Kui esimesel aastal koguti üle 60000 euro, siis nüüd suudavad päris paljud kampaaniad koguda viiekohalisi summasid. Just eile sündis uus rekord ja Crustum Pagarikoda kogus 39995 eurot (kampaania veel kestab!), mis on tõesti vääriline kingitus meile, sest iga edukas kampaania teeb Hooandja tiimiliikmed rõõmsaks.

Selle kümne aastaga on Hooandja tõestanud ennast kui Eesti mitmekesiseim ühisrahastusplatvorm – rahastuse on saanud 1600 kampaaniat väga erinevatest valdkondadest. Me ei liialda, kui ütleme, et leiad Hooandjast hoogu saanud asju igal pool meie ümber - raamatud ja plaadid, etendused ja filmid, sündmused ja mängud, kirikud ja külaseltsid, spordirajatised, tooted ja teenused. Hooandja meeskond on väike, aga tubli - laialdaste teadmiste ja kogemustega eri valdkondadest ja oskab hinnata ja nõustada väga erinevaid ettevõtmisi.

Ka pärast kümmet aastat jätkab Hooandja pidevat kasvamist ja arenemist. Me oleme avatud uutele sektoritele ja valdkondadele, reageerime paindlikult maailmas toimuvale ja vajadusel täpsustame ka oma tingimusi, et luua suuremat selgust ja läbipaistvust. Järjest enam leiavad meie juurde tee ettevõtted, kes vajavad tõuget oma toodete ja teenuste arendamiseks või tegevuses väikese arenguhüppe tegemiseks, ja on valmis pakkuma hooandjatele atraktiivseid kingitusi.

Hooandja on ideaalne rahastusplatvorm ka selle poolest, et meil saavad hoogu nii täiesti algajad, kui ka need, kes on juba kuulsad ja edukad. Paljud tegijad on just Hooandjas teinud oma eduka karjääri esimesi samme. Näiteks Eesti vingeim funk ansambel Lexsoul Dancemachine suudab nüüd koguda meeletu publiku ja mitte lihtsalt koguda, vaid panna ka hullumeelselt tantsima! Kuid kas teadsid, et oma debüütalbumi jaoks kogus see bänd raha seitse aastat tagasi just Hooandjas?

Hooandja abil saad valmis oma esimese albumi, raamatu, näituse või toote. Kuid sama kasulik võib meie platvorm olla ka siis, kui oled juba tuntud tegija ja sul on korralik fännibaas – saad ruttu ja mugavalt rahastatud uue idee isegi enne, kui oled veel sellega valmis saanud. Siin vaid mõned näited viimasest ajast:

  • Jalmar Vabarna on tuntud muusik, kuid kui talle tuli pähe mõte rajada Setomaale ennenägematu kontserdipaik ehk Treski Küüni välilava, siis oli suur abi 373 hooandjast, kes kogusid lava jaoks üle 31000 euro.
  • Laulja Evelin Samuel-Randvere teine kirg peale muusika on keraamikaga tegelemine. Hooandja platvormil kogus ta üle 2600 euro, et sisustada oma uut keraamikastuudiot.
  • Luuletaja Kristiina Ehin oli teinud Hooandjas juba kaks edukat kampaaniat ja plaanis kevadel tulla välja uue luuleraamatu kampaaniaga, kuid alanud sõda Ukrainas oleks selle plaani peaaegu tühistanud. Kristiina lihtsalt ei tundnud, et suudab nende traagiliste sündmuste kontekstis koguda raha oma raamatu jaoks, kuid kuna kampaania oli vahetult enne sõda üles läinud ja kohe olid ka mõned toetused laekunud, siis jäi kampaania üles. Ja väga hea, et jäi – Kristiina fännid näitasid, et ka sellisel raskel ajal, ja just sellisel ajal on vaja midagi ilusat. Kampaaniat toetas üle 350 inimese ja koguti üle 12000 euro!
  • Kõik tunnevad Marten Kuningat hea lauljana, kes müüb edukalt välja kontserdisaale ning nopib järjest muusikaauhindu, kuid oma luuleraamatu välja andmiseks võttis ta appi Hooandja. 161 hooandjat kogusid üle 5000 euro ja raamat saigi valmis!

Mis seal salata, mõned kampaaniad panevad meie meeskonnaliikmete südamed eriti kiirelt põksuma. Nähes igapäevaselt neid fantastilisi projekte, ei suuda me vastu panna ja tihtipeale toetame ka ise rahaliselt. Mõned kampaaniad saavad eriti armsaks. Siin on meie meeskonna lemmikud läbi aegade:

Tuulike Mänd, Hooandja juht, kes on kõike enamat, kui lihtsalt juht:

  • Esimeseks asjaks, mida ma Hooandjas toetasin, oli Tia Navi lasteraamat "Seitse väikest elevanti". Selle kampaaniaga töötamise ajal võlusid mind ära Marja-Liisa Platsi kaunid illustratsioonid ja kui ma oma kingiraamatu kätte sain, vaimustusin koos lapselastega ka vahvast ja õpetlikust loost.
  • Üks mu lemmikuid oli Tartu Elektriteatri kampaania "Suvine välikino Tartusse" 2016. aastal. Esiteks meeldib mulle kinos käia, teiseks on Tartu minu kodulinn, kolmandaks oli koostöö Elektriteatriga väga põnev ja neljandaks on sellel kampaanial hästi tore video, mida siiani teistele autoritele eeskujuks toon. Minu hallatavatest kampaaniatest kogus just see esimesena üle 10000 euro ja siiani hakkab mul süda kiiremini põksuma, kui meenutan, kuidas viimasel ööl arvuti taga passisin, autoritega suhtlesin ja koos nendega eesmärgi täitumisele kaasa elasin. Välikino tegutseb edukalt tänase päevani.
  • Minu jaoks täiesti elumuutev oli Keri akende kampaania 2018. aastal. Pärast kampaania üliedukat lõppu läksime pisikest Keri saart oma silmaga uudistama ja sestsaadik tõmbab miski mind vastupandamatu jõuga sinna tagasi. Nüüd olen juba kolmel sügisel olnud nädala või paar Keril saarevahiks, saanud suurel hulgal imelisi elamusi ja kogemusi, kohtunud paljude toredate inimestega ja ka selle aasta septembris veedan oma puhkuse Keri saart valvates. Tulge Kerile külla, siis saate teiegi selle saare maagiat kogeda!

Tanel Kärp, kaasasutaja ja Hooandja visionäär:

  • HoseWear kampaania Kotid karmi ajalooga. Sest see polnud mitte ainult esimene edukas, vaid ka esimene edukas disainiprojekt Hooandjas.
  • Lennusasama Gerni allveelaeva ehitamine. Oleme ühisrahastanud päris oma allveelaeva ehitust, see tekikas omal ajal tiimis ikka väga palju elevust.
  • EstCube satelliidi kampaania. Sest siis saab öelda, et meil on olnud projekte allveelaevadest satelliitideni.

Jelena Zhovnikova, nõustaja ja kampaaniahaldur, ühtlasi ka Hooandja mootor, mis kütab täisvõimsusega iga päev:

  • Crustum Pagarikoda: nende äärmiselt pühendunud tiim ja maitsvad tooted väärivad ainult kiidusõnu!
  • Kräftwärk: mulle meeldib nende kunsti ja õlle sümbioos!
  • Solaride: noorte innovatsioon rulez! Tahaks, et meil oleks rohkem selliseid tiime!
  • BeU & Matveika projektid: nad julgustavad (erivajadustega) inimesi avada ja arendada oma peidetud võimeid, pakkudes neile erinevaid uudseid formaate. Saavutatud tulemused on märkimisväärsed!
  • Lucky Laika projektid: armastan nende lahedaid disaine!
  • Rahva Observatooriumi kampaaniad: isegi üks inimene saab saavutada väga palju, kui tal on mingi tõeline kirg ja ta oskab sellega "nakatada" teisi!

Katariina Mänd, kampaaniahaldur, kes isiklikult vaatab läbi suurema osa kampaaniatest ja suhtleb igapäevaselt autoritega:

  • Naisettevõtluse edendamine Kamerunis - Tallinnas oli kunagi selle kampaaniaga seotud näitus, mis jäi mulle meelde kui esimene Hooandja kampaania, mida päriselus nägema juhtusin ja millega seostus ka mõte "Ohhoo, see on ju Hooandjast!"
  • Helendav lasteraamat "Võlutäheke" - omapärane asi, mille valmimist oli väga lahe jälgida. Kui alguses tekkis küsimus "kuidas see üldse töötama hakkab" siis lõpuks sai see vastatud ja valmis uudne lasteraamat.
  • Honorable mention oleks veel ka Ilma pood, mille missioon mulle korda läheb ja mille kampaaniale ma kaasa elasin. Isegi kui nad pidid oma uksed Tartus kinni panema, oli kampaania lahe ning tänu nende väga sõbralikule tiimile jään kindlasti ka edaspidi nende tegemistel silma peal hoidma. 

Tarieli Lipartia, turundusjuht, kes jõudis Hooandjasse nii, et oli ise meie platvormil teinud ära viis edukat kampaaniat:

  • Midagi pole teha, oma esimene kampaania on siiski kõige armsam. Aasta oli siis 2013, Hooandja oli veel väga uudne asi ja minu ja mu abikaasa perefirma Lucky Laika soovis koguda raha nagide ja piltide tootmiseks. Kogutud summa oli tagasihoidlik, kuid meie jaoks oli see suur edulugu ja jääb eluks ajaks meelde!
  • Heikki Leisi fotoraamat „Afterlife“. See oli üks esimesi kampaaniaid, mida toetasin Hooandjas. Mäletan hästi, kuidas toetades raamatu välja andmist soovisin toetada oma head tuttavat, kuid samas olin ka väga erutunud, sest teadsin kui hea fotograaf Heikki on ja tahtsin väga ta raamatut.

Lõpuks lubage kogu Hooandja meeskonna poolt tänada kõiki kampaaniate autoreid ning muidugi hooandjaid! Autorid, te olete fantastilised, et julgete tulla välja nende suurepäraste ideedega! Hooandjad, te olete võrratud, et usute nendesse ideedesse ja toetate neid! Me teeme seda kõik koos – anname ideedele elu ja võimaluse!