"Karmeliitide dialoogide" lavaletoomine TheatrumisKasutaja  SA Theatrum projekt kategoorias Teater

Meil on Theatrumis kavas 11. detsembril esietendus Georges Bernanosi teosega "Karmeliitide dialoogid" ja palume heade kaasinimeste ning hooandjate abi selle ilusa, kuid mahuka loo lavaletoomiseks.

Videolõigus räägivad lähemalt loost, lavastusest, autorist ja kontekstist lavastaja Maria Peterson, kirjanik Tõnu Õnnepalu, ajaloolane Marek Tamm ja osatäitja Maria Ehrenberg.
 


 

Georges Bernanos on Francois Mauriaci kaasaegne mõttekaaslane, romaanikirjanik. Bernanosi teostest on tehtud filme (millest paljud on auhinnatud) ja lavastusi. "Karmeliitide dialoogid" on vormunud maailmas ka kaasajal väga palju mängitud ooperiks (muusika autor Francis Poulnec). 1947/48 kirjutatud "Karmeliitide dialooge" on peetud Bernanosi vaimseks testamendiks. Bernanos lõpetas töö käsikirjaga 1948. aasta märtsi keskpaigas, samal päeval, mil ta lõplikult haigevoodisse jäi.

Käsikiri põhineb Gertrude von Le Forti novellil "Viimane tapalaval" ja tegelikkuses aset leidnud sündmustel: 17. juulil 1794. aastal, kümme päeva enne Robespierre'i terrori lõppu, mõistis revolutsiooniline tribunal surma seitseteist Compiegne'i karmeliiti, kes olid andnud märtritõotuse. Kohtuotsus viidi veel samal päeval täide ja nunnad giljotineeriti Pariisis. Von Le Fort soovis 18. sajandi Prantsusmaa revolutsioonilise terrori kujutamise kaudu väljendada enda ja oma kaasaegsete hirmu fašismi esiletõusu pärast oma kodumaal.
 


 

Bernanosi näidendi põhiteemad on surmahirmu ja ahastuse ületamine, surm, lunastus, kutsumus, vabadus ja armastus. Vaatamata sellele, et näidend põhineb ajaloolisel sündmusel, ei ole tegemist dokumentaalnäidendiga. Tegevustik on poeetiline ja fiktsionaalne. Dialoogid kuuluvad pigem luuleteosesse kui ajalooõpiku veergudele. Bernanos on tsiteerinud Aristotelest, kes teeb vahet loova kirjutamise ja ajaloolase käsitlusviiside vahel: "Luule on midagi filosoofilisemat ja olulisema tähtsusega kui ajalugu, kuna selle avaldused on oma olemuselt pigem universaalsed."

Lavastaja Maria Peterson ütleb ise nõnda: "Mind köidab lavastajana selle näidendi puhul tugev vaimne ruum, mille autor tekitab. See on võimalus olla dialoogis oma sisemiste sügavaimate mõtete ja hirmudega. Mis on vabadus, mis on headus, mis on halastus. Tunnetuslikul tasandil tekib selle tekstiga dialoogis olles rikas pilt. Kummalisel kombel annab näidend (vaatamata oma lohutule lõpule) palju lootust."
 

Kuidas kasutame toetust

"Karmeliitide dialoogid" on mahukas lavastus, millel on Theatrumi jaoks arvestatavad lavakujunduse ja kostüümikulud. Oleme saanud Kultuurkapitalilt toetust loomingulisele meeskonnale, kes on väljastpoolt Theatrumi truppi – valguskunstniku, kostüümikunstniku ja külalisnäitlejate töötasudeks –, ent vajame lisaks tuge lavakujunduse ja kostüümide loomiseks. Kostüümid tuleb õmmelda 22 rolli jaoks, muuhulgas 12 nunnarüüd – neid ei ole võimalik sellisel hulgal kuskilt laenuks saada. Kostüümi- ja lavakulud on kokku ca 7500 eurot, millest 5000 loodame Hooandja toetajate abil koguda. 
 

Kuidas täname hooandjaid

Kõiki hooandjaid täname nimeliselt lavastuse kavaraamatus ja Theatrumi kodulehel. Tänutähena pakume võimalust osaleda lavastuse kontrolletendusel või järgnevatel etendustel. Etenduse valiku, pääsmete kättesaamise ja teiste auhindade kohaletoimetamise täpsustame iga hooandjaga eraldi.
 

"Karmeliitide dialoogid"

Esietendus 11. detsembril 2023 Theatrumis 

Autor Georges Bernanos
Tõlkijad Tiina Niitvägi-Hellamaa, Eva Eensaar-Tootsen ja Maria Peterson
Lavastaja Maria Peterson
Kunstnik Andri Luup
Kostüümikunstnik Brigita Viik
Valguskujundaja Emil Kallas (Tallinna Linnateater)
Helikujundaja Marius Peterson
Instseneerijad Maria Peterson ja Eva Eensaar-Tootsen

Osades: Maria Ehrenberg (Eesti Noorsooteater), Liina Olmaru, Laura Peterson Aardam, Anneli Tuulik, Lembit Peterson, Kristjan Üksküla, Andri Luup, Eva Eensaar-Tootsen, Mare Peterson, Tarmo Song, Helvin Kaljula, Merlin Kivi, Maria Teresa Kalmet, Mark Erik Savi ja VHK Teatrikooli õpilased